بازاریابی اینستاگرام هر روز قویتر و سریعتر مخاطب را با محصولات و خدمات درگیر میکند. در این مطلب قصد داریم تا نکات اساسی و چگونگی بازاریابی اینستاگرامی را بیان کنیم.
1. در بازاریابی اینسناگرام :اول آموزش، سپس فروش
در اینستاگرام به آموزش بپردازید. شاید بلافاصله بگویید کار من آموزش نیست. مثلا فروشگاه لوازم اتومبیل دارم. حتی اگر لوازم اتومبیل میفروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم اتومبیل است. همچنین میتوانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد. در آموزشها توضیح دهید چگونه میتوان تشخیص داد محصول کیفیت مناسبی دارد یا خیر. درواقع اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح میدهند محصول را از کسی بخرند که آموزش بهتری میدهد. یکی از دلایل موفقیت دیجیکالا همین است. اغلی افراد برای کسب اطلاعات درباره محصول و مقایسه محصولات به سایت مراجعه میکنند، سپس به خریدار تبدیل میشوند.
2. تغییر ماهانه عکس پروفایل
عکس پروفایلتان را ماهی یک بار عوض کنید! شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، ولی این کار باعث میشود از دید اینستاگرام کاربر فعالتری محسوب شوید. هرچه کاربر فعالتری باشید، عکسهای شما در نتایج جستجوی اینستاگرام جایگاه بهتری خواهد داشت و احتمال دیده شدن عکسهایتان و فالو شدن شما بیشتر میشود.و بازاریابی اینستاگرام موفقتر میشود.
شاید فکر کنید اکانت من کاملا تجاری است و مثلا لوگوی شرکت را به عنوان عکس پروفایل قرار دادهام. چگونه میتوانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمی خلاقیت این کار انجامپذیر است. میتوانید به مناسبتهای مختلف لوگو را کمی تغییر دهید. مثلا با شروع زمستان میتوانید چند دانه برف به لوگو اضافه کنید. یا با شروع بهار زمینه لوگوی شما گل و گیاه باشد. حتی گاهی میتوانید بر عکس پروفایلتان بنویسید: فروش ویژه!
3. ارائه مطالب انحصاری در بازاریابی اینستاگرام
یکی از کارهای بسیار اشتباه که در بازاریابی اینستاگرام بسیاری از بازاریایان اینترنتی انجام میشود، انتشار تمامی پستها در تمام رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی است. یعنی فرض کنید شما یک فروش ویژه دارید. این مطلب را در فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و … اعلام میکنید. پس از مدتی کاربران میبینند که رسانههای اجتماعی شما کپی همدیگر هستند. بنابراین به این نتیجه میرسند که لزومی ندارد تمام آنها را دنبال کنند. کافی است گاهی به یکی از آنها نگاهی بیندازند. البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانهها منشتر کنید، ولی در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید.
۴. ارائه کوپن تخفیف فقط در اینستاگرام
فرض کنیم میخواهید برای اعضای اینستاگرام خود یک فروش ویژه بگذارید و ۲۰ درصد تخفیف بدهید. اعلام این موضوع که محصولات ۲۰ درصد تخفیف دارند جذابیت چندانی ایجاد نمیکند. بهترین کار آن است که یک کوپن تخفیف ۲۰ درصدی در بازاریابی ایسنتاگرام به صورت کاملا انحصاری در اختیار دنبالکنندگان شما در اینستاگرام قرار دهید. در سایت و جاهای دیگر هیچ صحبتی از این تخفیف نکنید.
5. نوشتن توضیحات پروفایل برای فالو شدن
در بخش توضیحات پروفایلتان که Bio نامیده میشود بدیهیات و موارد کلیشهای ننویسید. همچنین از خودتان و کسبوکارتان تعریف نکنید. بلکه فقط بر پاسخ یک سوال متمرکز شوید. چرا دیگران باید شما را فالو کنند؟ مهمترین مطلبی که باعث فالو شدن شما میشود ارائه دلیلی قانعکننده برای این کار است. در واقع خیلی واضح بگویید که با فالو کردن شما چه مزیتی به دست میآورند.
مثال نامناسب: بزرگترین شرکت آموزشی در زمینه بازاریابی و مدیریت
مثال مناسب: با فالو کردن این صفحه با نکات و ترفندهای مدیریتی آشنا شوید و برای خرید از سایت کوپنهای تخفیف دریافت کنید.
6. ایجاد توقف بر عکسها نکته ای مهم در بازاریابی اینستاگرام
از عکسهایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود. اگر عکسهایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزهای برای توقف بر عکستان ایجاد نمیکنید. افراد اغلب با عکسهای زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص میشود حس کنجکاوی است. برای ایجاد کنجکاوی روشهای زیادی وجود دارد. مثلا میتوانید از یک محصول از فاصلهای بسیار نزدیک عکس بگیرید که به راحتی قابل حدس زدن نیست. ایده دیگر گرفتن عکس از زاویهای نامتداول است. کمی وقت بگذارید و بر خلاقیت عکسها کار کنید و ببینید چقدر بیشتر موردتوجه قرار میگیرند.
7. استفاده بهتر از آدرس سایت در پروفایل
در اینستاگرام شما میتوانید آدرس وبسایت را در پروفایلتان وارد کنید. اگر وبسایت ندارید بهتر است آن قسمت را خالی نگذارید. مثلا میتوانید آدرس پروفایل لینکدین خود را وارد کنید. اگر سایت دارید بهترین حالت آن است که به جای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود هدایت کنید. صفحه فرود صفحهای است که در آن ایمیل مخاطب را دریافت میکنید و به ازای آن یک هدیه به او میدهید. هدیه میتواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، آموزش صوتی، فیلم یا هر اطلاعات جذاب دیگر باشد.
“از نظر من اینستاگرام یعنی تعریف کردن داستان بصری برند شما و صد البته درگیر کردن کاربران از طریق نظراتشان با آن برند که به شدت با رنگها و بازاریابی عصبی درگیر است.”
8. هشتک گذاری:
از هشتگهای خاص برند خود استفاده کنید. نام فعالیت تجاری خود را در بعضی از هشتگهای پست خود لحاظ کنید. همچنین برای کمپینهای خاص بازاریابی که راه اندازی میکنید از تگهای خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک مسابقهی عکس در اینستاگرام راه اندازی کردهاید، یک تگ خاص، فقط برای آن کمپین ایجاد کنید. این تاکتیک هم مسابقه ی شما را تبلیغ می کند، و هم یک تگ مجزا در اختیار کاربران شما قرار میدهد تا بتوانند با دیگر شرکت کنندگان در ارتباط باشند و بتوانند شاهد رقابت خود باشند.
به نقل ازmodiresabz