خانه / بازاریابی مجازی / بازاریابی گوریلی چیست و چه کاربردی دارد؟
بازاریابی گوریلی

بازاریابی گوریلی چیست و چه کاربردی دارد؟

کتاب بازاریابی گوریلی داستان یک شـرکـت هـواپیـمـایـی پیشرو و نـارنجـی رنـگ اسـت کـه تـوسـط مـالـکـش اسـتلیـو هـاجــی ایـنـائــو در مــیـان شـرکت هـای غول هـواپیمایی اروپـا سر بر آورد و درنبردی فـرسـایـشـی بـر سـر بـازار و بـازاریــابــی پیــروزی هـای بـی نـظـیـری بـه دســت آورد به طـوری که پـس از چـند سـال خــودش تـبـدیـل بـه یـکــی از غـول هـای صـنعت هوانوردی شـــد. ایـن کـتاب بـه قـلــم تونـی اندرسـون، ســومــیـن کــارمـند ایـزی جـت و اولین مـدیر بازاریابی شرکت نوشته شده است. سـراسـر کـتاب پر است از داستان های خنده دار و لـذت بخـش از تلاش هـای شـرکت برای جلــب افـکـار عـمـومـی به سـمت خــود. از مرحله برنامه ریزی و راه اندازی شـرکت تا نبـرد با غـول هـا و پنجه در پنجه شـدن با بریتیش ایرویز، گـوریل ۴۰۰ کـیلویی صنعت هوانوردی، ایـن کتاب داسـتانی زیبـا از سـربرآوردن ایزی جت از هیچ و بدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی جهان است.

درواقع بازاریابی گوریلی یا پارتیزانی یا چریکی (به انگلیسی: Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونه‌ای طرح می‌شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی گوریلی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منبع های است و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روشهای بازاریابی سنتی است.

چگونه یک مؤسسه کوچک با بودجه بسیار اندک می‌تواند با شرکت‌های بزرگتر رقابت کند؟

تلویزیون، رادیو و بیلبورد، رسانه‌های بسیار گرانی هستند که در مورد محصول، به مشتری اطلاعات می‌دهند. اما کسب و کارهای کوچک قادر به استفاده از آنها نیستند. پس چه راهی برای اینگونه شرایط وجود دارد؟ بهترین راه حل، استفاده از بازاریابی گوریلی یا پارتیزانی است.
بازاریابی گوریلی نامهای دیگری چون بازاریابی چریکی ، پارتیزانی ، نامتعارف ، پنهان ، افراطی دارد اما همه به چند نکته مشترک اشاره دارند:

اصول بازاریابی گوریلی

از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های بازاریابی گوریلی یا پارتیزانی با دیگر روش‌های بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نبود مشکل کمبود بودجه: در بازاریابی پارتیزانی، بر خلاف دیگر روش‌ها، کمبود بودجه را می‌توان با خلاقیت بیشتر، تفکر بیشتر و تلاش بیشتر حل نمود.
نبود روش آزمون و خطا: در بازاریابی چریکی، ما چیزی به نام «آزمون و خطا» نداریم! همه چیز بایستی بر مبنای آمار و ارقام باشد.
تمرکز بر مشتریان فعلی: در این روش، بیشتر از این که تمرکزمان بر جذب مشتری جدید باشد، بر مشتریان فعلی (یا حداقل کسانی که ما را می‌شناسند) تمرکز می‌کنیم.
عدالت بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ: میزان اثربخشی بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، هیچ فرقی ندارد (و یا حداقل تفاوت محسوسی ندارد).
سود به جای فروش: معیار ارزیابی بازاریابی چریکی، میزان مثبت شدن شیب نمودار سود شرکت (نه فروش لحظه‌ای)، می‌باشد.

اشتباهی رایج در زمینه بازاریابی آن است که فکر میکنیم این فرآیند مربوط به آینده و مشتریان بعدی ما خواهد شد ولی در بازاریابی چریکی نیمی از زمان به مشتریان فعلی اختصاص داده میشود و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها سنگ بنای فعالیت های بعدی شما خواهد بود. با فراموش کردن مشتریان گذشته و عدم جمع آوری اطلاعات دقیق و مناسب تمامی هزینه و انرژی صرف شده برای کسب آن مشتریان به هدر خواهد رفت.
بازاریابی گوریلی در عمل فرصتی مناسب است تا به مشتریان خود کمک کنید که در حال و آینده خود موفق باشند، آنها میخواهند پول بیشتری در بیاورند، وزن کم کنند، جنس مخالف را جذب کنند، شرکت خود را بسازند، سالم تر باشند یا سیگار را برای همیشه ترک کنند. پس شما میتوانید به آنها کمک کنید و راه مناسب برای رسیدن به اهدافشان را نشان دهید.
هرگز این نکته را فراموش نکنید که؛ بازاریابی گوریلی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شماست.

بازاریابی گوریلی راه های جدیدی برای اندازه گیری و پیش بینی طرز رفتار افراد، تحت تاثیر قرار دادن افراد و آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت تعیین میکند. همچنان که روانشناسان در مورد رفتار انسان ها به ما می آموزند بازاریابی را نیز باید در دنیای تجارت امروزی بعنوان یک علم شناخت. 

بدون شک بازاریابی نوعی از هنر است، همانطور که نقاشی، نویسندگی، عکاسی، هنرپیشگی و موسیقی را بعنوان هنر میشناسیم، باید مجموعه ای از آنها که عموما در بازاریابی  گوریلی به کار گرفته میشوند را نیز هنر بنامیم. با این وجود کاری به جنبه علمی و هنری نداریم و هدف نهایی ما تجارت و کسب منافع خواهد بود. شاید تمامی این هنرها و علوم توسط یک بازاریاب چریکی و برای کسب منفعت بیشتر ایجاد شده باشند!
بازاریاب چریکی تاجری است که به دنبال هدف های از پیش تعیین شده مانند سود آوری بوده و برای رسیدن به آن از ابزاری غیرمتعارف بهره میبرد. بازاریاب های چریکی خود را به به منابع عظیم مالی و بودجه های سنگین وابسته نمیکنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی میدانند.
مثال جالب بازاریابی گوریلی
فردی صاحب یک مغازه کتاب فروشی کوچک بود که در میان دو کتاب فروشی بزرگ و معتبر قرار داشت، روزی هنگام مراجعه به محل کار خود متوجه تابلو مغازه سمت راستی با عنوان “فروش عظیم جشن سالگرد، ۵۰ درصد تخفیف” شد. این تابلو حتی از سردر مغازه نیز بزرگتر بود و بسیار جلب توجه میکرد. روز بعد مغازه سمت چپی نیز تابلویی با عنوان “حراج بزرگ، ۶۰ درصد تخفیف” نصب نمود و مغازه این شخص در میان ایندو بیش از پیش محقر بنظر میرسید. صاحب این کتاب فروشی کوچک چه کاری میتوانست انجام دهد؟
از آنجایی که او یک بازاریاب چریکی بود، تابلویی متفاوت برای خود طراحی نمود و در سردر مغازه نصب نمود،رو این تابلو نوشته شده بود “در ورودی اصلی”!

 

به نقل از سایتهای شکری ساز ، ویکیپدیا ، وبسیما

اشتراک گذاری در:

همچنین ببینید

ابزارهای گوگل

بهترین ابزار های گوگل(google) برای طراحی سایت

ابزارهای گوگل شرکت بزرگ گوگل ابزارات فراوانی برای طراحی سایت و توسعه و نگهداری آن …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه در دست تغییرات است. از صبر شما سپاسگزارم رد کردن

X