خانه / طراحی سایت / راهنمای راه اندازی و تنظیم افزونه ووکامرس جهت ایجاد فروشگاه اینترنتی ۲

راهنمای راه اندازی و تنظیم افزونه ووکامرس جهت ایجاد فروشگاه اینترنتی ۲

تنظیمات اولیه افزونه ووکامرس

حالا نوبت به اعمال تنظیمات صحیح بر روی افزونه ووکامرس میرسد. توجه داشته باشید که اگر از “راه اندازی سریع ووکامرس” استفاده کرده باشید، ممکن است بعضی از این تنظیمات را در زمان راه اندازی انتخاب کرده باشید. اما ما در این بخش با در نظر گرفتن اینکه برخی افراد ممکن است از راه انداز سریع استفاده نکرده باشند، به شرح کامل این بخش ها خواهیم پرداخت.

در این قسمت ابتدا تنظیمات کلی را با هم دنبال میکنیم و سپس در بخش های بعدی به تنظیمات حمل و نقل و پرداخت خواهیم پرداخت. (بنابراین اگر در این بخش، در رابطه با قسمتی از تنظیمات توضیحی ارائه نشد، نگران نباشید، در بخش بعدی همین آموزش به سایر تنظیمات خواهیم پرداخت).
برای ادامه این بخش لازم است که در پنل مدیریت وردپرس، از منوی ووکامرس به زیرمنوی پیکربندی مراجعه کنید تا مراحل را همراه با هم ادامه دهیم.

کارمان را در بخش تنظیمات از “تب همگانی” شروع میکنیم. تنظیمات این تب به شرح زیر هستند :

گزینه های عمومی:

جایگاه فروشگاه : در این بخش کشور و شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید.

مکان های فروش : در اینجا باید تعیین کنید که آیا محصولات شما در تمام کشور ها قابل خریداری هستند و یا اینکه تنها محدود به کشور خاصی میشوند. در صورتی که این گزینه را بر روی “فروش به کشور های خاص” تنظیم کنید، تنظیم جدیدی برای تعیین کشور های خاص برای شما نمایان میشود که در آن میتوانید تعیین کنید فروشگاه شما در کدام یک از کشورها قابل استفاده است. عموما در اینجا باید ایران را انتخاب کنید.

محل حمل و نقل : در این قسمت نیز مانند قسمت قبلی میتوانید مشخص کنید که انجام حمل و نقل به چه کشورهایی میسر خواهد بود. منطقی به نظر میرسد که در اینجا از گزینه “حمل و نقل به تمامی کشورهایی که محصول را میفروشید” استفاده کنید. بنابراین اگر در قسمت قبلی مکان های فروش را روی ایران قرار داده باشید، حمل و نقل فقط در ایران امکان پذیر خواهد بود.

مکان پیش فرض مشتری : برای اینکه ووکامرس پیش از وارد شدن آدرس توسط کاربر، بتواند براوردی از هزینه ارسال و مبلغ مالیات و … داشته باشد، باید بداند که لازم است موقعیت مشتری را در چه محلی در نظر بگیرد. گزینه های موجود در این بخش به شما در اعمال همین تنظیمات کمک خواهند کرد.

در اینجا اگر گزینه “بدون مکان پیشفرض” را انتخاب کنید، پیش ار ورود آدرس، مالیاتی محاسبه نخواهد شد. اگر گزینه “آدرس اصلی فروشگاه” را انتخاب کنید، ووکامرس در نظر میگیرد که مشتری در موقعیت یکسان با موقعیت فروشگاه قرار دارد. اگر گزینه “مکان یابی” را انتخاب کنید، ووکامرس موقعیت مشتری را یافته (معمولا با دیتابیس مکس مایند) و بر همان اساس موارد ذکر شده را محاسبه میکند و در آخر اگر گزینه “مکان یابی با پشتیبانی از کش برگه” را انتخاب کنید، به url های شما یک رشته query مثل ?v=xxxxx اضافه میشود تا از محاسبه قیمت ها از کش استاتیک جلوگیری شود.

فعال کردن مالیات : همانطور که مشخص است، با فعال کردن این گزینه، دریافت مالیات در فروشگاه شما فعال خواهد شد.

اعلان فروشگاه : در صورت فعال کردن این گزینه، فیلد جدیدی با عنوان “متن اعلان فروشگاه” برای شما به نمایش در می آید که در آن میتوانید متن مورد نظر خود را وارد نمایید. این اعلان به صورت استاندارد در بالای سایت به نمایش در می آید. بنابراین به عنوان مثال اگر فروشگاه شما در حالت آزمایشی است و مایلید این نکته را به خریداران خود اعلام کنید، یا اگر اطلاعیه ی خاصی دارید که کاربران شما باید در جریان آن قرار بگیرند، میتوانید از این بخش برای بیان پیام خود به کاربران استفاده نمایید.

پیکربندی واحد پولی :

واحد پولی: ارز را بر اساس نیاز خود بر روی یکی از گزینه های ریال یا تومان تنظیم نمایید.
محل واحد مالی : بر اساس آنچه در کشور مرسوم است، بهترین گزینه در این بخش “راست با فاصله” خواهد بود. (مطابق الگوی نمایش داده شده مبلغ سمت راست قرار میگیرد)
جداکننده هزارگان : این تنظیم تعیین میکند که اعداد بزرگتر از ۱۰۰۰ به چه شکل از یکدیگر جدا شوند. مثلا ۱,۰۰۰
جداکننده اعشاری : نام این تنظیم کاملا گویاست و البته در واحد پول ایران اهمیت خاصی ندارد.
تعداد اعشارها : این تنظیم را بر روی عدد صفر قرار دهید به این علت که این تنظیم برای واحد هایی مثل دلار و یورو کاربرد دارد و برای واحد پول ریال و تومان، عملا بی کاربرد است.

لطفا در پایان هر مرحله، ذخیره سازی تنظیمات را فراموش نکنید، چرا که رفتن به بخش بعدی، بدون ذخیره تنظیمات، موجب از دست رفتن تنظیمات شما خواهد شد.

تنظیمات محصولات در ووکامرس

حالا با هم به سراغ تنظیمات “تب محصولات” میرویم. این تب از ۴ قسمت مختلف همگانی، نمایش، انبار و محصولات دانلودی تشکیل شده که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

همگانی -> اندازه گیری

واحد وزن : واحد های وزنی مرسوم در ایران، کیلوگرم و گرم هستند، طبعا اگر محصولات شما وزن زیادی دارند (مثلا بیش از ۱ یا ۲ کیلوگرم) بهتر است که واحد کیلوگرم را انتخاب کنید و در مواقعی که محصولات شما وزن کمی دارند (مثلا در هنگام فروش زعفران، قهوه، طلا و …) بهتر است گزینه ی گرم را انتخاب نمایید.

یکای اندازه گیری : واحد های اندازه گیری مرسوم در ایران، میلیمتر، سانتیمتر و متر هستند. در اینجا باید بر اساس نوع محصولات خود، در رابطه با واحد اندازه گیری تصمیم بگیرید. مثلا برای فروش اجناسی مثل انواع البسه، واحد سانتیمتر بیشتر کاربرد دارد.

همگانی -> دیدگاهها

امتیازهای محصول : در این بخش چند تنظیم مختلف در اختیار شما قرار میگیرد.
فعال کردن امتیاز در دیدگاه ها، به کاربران اجازه میدهد که به محصول شما رتبه بدهند.
فعال کردن برای ارسال دیدگاه ها میبایست رای دهید، کاربر را اجبار میکند تا در صورت ارسال نظر، حتما به محصول شما رتبه هم بدهد.
نمایش برچسب “مالک تایید شده” برای دیدگاه های مشتری، باعث میشود تا مشخص باشد کدام یک از افرادی که در رابطه با محصول اظهار نظر کرده اند، واقعا محصول را خریداری کرده اند.
فعال کردن گزینه اجازه ارسال نقد و بررسی تنها برای مالکین تایید شده (خریدار ها)، باعث میشود که تنها اشخاصی که محصول را خریداری کرده اند قادر به ارسال دیدگاه در رابطه با محصول باشند.

پس از اعمال تنظیمات دلخواه در این بخش، مانند تصویر زیر، به سراغ قسمت بعدی یعنی “نمایش” میرویم.

نمایش -> فروشگاه ها و برگه های محصول

برگه فروشگاه : همانطور که قبلا هم در این رابطه توضیح دادیم، در اینجا باید برگه ای که برای بخش فروشگاه سایت خود ایجاد کرده بودید را انتخاب کنید. این برگه محصولات شما را به نمایش خواهد گذاشت.

نمای برگه فروش : تعیین کنید که در برگه فروشگاه چه مواردی به نمایش در بیاید. در اینجا میتوانید محصولات، زیر دسته ها یا هر دو را انتخاب نمایید.

نمایش دسته بندی پیش فرض : در اینجا باید تعیین کنید که نمای دسته بندی ها به چه صورت باشد، میتوانید نمایش محصولات، نمایش زیردسته ها و یا هردو را انتخاب نمایید.

مرتب سازی پیشفرض محصولات : همانطور که از نام این تنظیم نیز واضح هست، در این بخش باید تعیین کنید که محصولات با چه نوع چینشی در فروشگاه شما ظاهر شوند. اگر برایتان مهم است که همیشه جدیدترین محصولات شما در صفحات اول قرار بگیرند، لازم است گزینه ی “نمایش به ترتیب جدیدترین ها” را انتخاب نمایید.

افزودن به سبد خرید : در اینجا میتوانید اتفاقی که پس از کلیک بر روی دکمه افزودن به سبد می افتد را تنظیم کنید. با فعال کردن گزینه ی “انتقال به برگه سبد خرید بعد از افزودن به سبد” هرگاه کاربر محصولی را به سبد خرید اضافه کند، بلافاصله به صفحه ی سبد خرید هدایت شده و آنچه در سبد دارد برایش به نمایش گذاشته خواهد شد.
در صورتی که گزینه “فعال کردن ایجکس افزودن به سبد خرید در صفحات بایگانی” فعال باشد، دکمه افزودن به سبد در صفحات بایگانی نیز به نمایش در آمده و به صورت ایجکس (بدون بارگیری مجدد صفحه) عمل خواهد کرد.

نمایش -> تصاویر محصول

همانطور که در توضیحات این بخش نیز درج شده، شما در این بخش میتوانید اندازه نمایش تصاویر را در بخش های مختلف سایت تعیین کنید. در برخی از قالب ها، ممکن است اندازه هایی که در سایت شما به نمایش در می آیند با اندازه هایی که در این بخش وارد کرده اید متفاوت باشند. توجه داشته باشید که بعد از تغییر سایز تصاویر، ممکن است لازم باشد که تصاویر بند انگشتی را در سایتتان از نو ایجاد کنید تا تغییرات شما به درستی اعمال شده و قابل مشاهده باشند. فعال کردن گزینه کراپ سخت در جلوی هریک از اندازه ها موجب میشود که تصاویر واقعا مطابق با اندازه انتخاب شده، برش بخورند.

حالا نوبت به قسمت “انبار” میرسد. مانند تصویر زیر، بخش انبار را انتخاب کنید تا تنظیمات این قسمت برای شما به نمایش در بیایند:

تنظیمات موجود در این بخش به شرح زیر هستند:

مدیریت موجودی : اگر از هر یک از اجناس خود، تنها به تعداد خاصی موجود دارید و مایلید این تعداد توسط سیستم کنترل شود، باید این گزینه را فعال کنید.

نگهداری موجودی (دقیقه) : این تنظیم تعیین میکند که در صورتی که کاربری سفارشی ثبت کرد ولی هزینه ی آن را نداد، تا چه مدت، اقلام سفارش کاربر از موجودی اصلی کسر شود. هرگاه، بازه زمانی که تعیین کرده اید به پایان برسد، سفارش لغو خواهد شد. در صورتی که مایل به استفاده از این امکان نیستید، کافی است این بخش را خالی بگذارید.

اطلاع رسانی ها : با استفاده از تنظیمات موجود در این بخش میتوانید تعیین کنید که اگر موجودی یک محصول رو به اتمام بود و همچنین زمانی که موجودی یک محصول به پایان رسید، به شما هشدار داده شود.

آگاه سازی گیرنده(ها) : در اینجا باید ایمیلی را که مایلید هشدار کمبود یا اتمام محصول به آن ارسال شود را وارد نمایید.

آستانه کم بودن موجودی انبار : در این بخش میتوانید تعیین کنید که موجودی یک محصول باید چه مقدار باشد که سیستم به شما در مورد کم بودن موجودی هشدار دهد.

آستانه تمام شدن موجودی انبار : در این بخش میتوانید تعیین کنید که چه زمانی سیستم به شما اعلام کند که موجودی یک کالا به اتمام رسیده. طبعا در این بخش باید رقم صفر را انتخاب کنید.

نمایش تمام شدن موجودی انبار : در صورتی که گزینه “مخفی کردن محصولاتی که در انبار موجود نیستند” را در این بخش فعال کنید، کلیه ی کالاهایی که موجودی آنها به اتمام رسیده باشد، در کاتالوگ محصولات به نمایش در نخواهند آمد.

نحوه نمایش موجودی انبار : در اینجا میتوانید از بین سه حالت، یکی را انتخاب کنید. حالت اول این است که همیشه موجودی کالا به کاربر نشان داده شود. عموم افراد این گزینه را مناسب نمیدانند. گزینه ی دوم باعث میشود که تنها وقتی موجودی به کاربر نشان داده شود که تعداد کمی از کالا باقی مانده باشد. مثلا فقط ۲ عدد از محصول باقی مانده باشد. این گزینه به نحوی میتواند باعث تشویق مشتریان به خرید نیز باشد. بنابراین به نظر گزینه مناسبی میرسد. حالت سوم هم این است که موجودی هیچ وقت به کاربر نشان داده نشود.

پس از اعمال تنظیمات دلخواه در این بخش، نوبت به بخش “محصولات دانلودی” میرسد :

همانطور که میدانید، با استفاده از افزونه ووکامرس، علاوه بر فروش کالای فیزیکی، قادر به فروش کالای مجازی و قابل دانلود نیز هستید. تنظیمات موجود در این بخش، مربوط به انواع کالاهای مجازی قابل دانلود هستند :

روش دانلود فایل : همانطور که از نام این بخش مشخص است، در اینجا تعیین میکنید که فایلهای دانلودی به چه صورت در اختیار کاربر قرار بگیرند. در این بخش سه انتخاب دارید که به شرح آنها میپردازیم :

  1. اجبار به دانلودها : در این حالت، لینک دانلود فایلها از طریق یک اسکریپت php در اختیار کاربر قرار میگیرد. بنابراین فایل تنها در اختیار شخص خریدار خواهد بود و لینک مستقیم آن نیز مخفی خواهد شد.

  2. X-Accel-Redirect/X-Sendfile : این روش تقریبا مشابه روش بالاست با این تفاوت که بهینه تر بوده و امکان استفاده از فایلهای بزرگرتری را فراهم میکند. نکته ی مهم این است که برای استفاده از این روش، هاستینگ شما باید از X-Sendfile یا X-Accel-Redirect پشتیبانی کند. بنابراین قبل از استفاده از این روش، لازم است این مسئله را از پشتیبانی هاستینگ خود جویا شوید.

  3. فقط انتقال (ریدایرکت) : این روش که عملا اصلا امن نیست، کاربر را به لینک فایل هدایت میکند. بنابراین، هر شخصی بدون ورود به اکانت هم قادر به دسترسی به فایل خواهد بود و لینک مستقیم فایل مشخص میشود.

برای اکثر فروشنده ها، استفاده از ۲ روش اول پیشنهاد میشود، از روش سوم تنها وقتی میتوانید استفاده کنید که دو روش اول برای شما جواب ندهند و یا فایلهای شما ارزش مالی خاصی نداشته باشند که بخواهید از آنها حفاظت کنید.

محدودیت های دسترسی : اگر در این بخش گزینه ی “دانلود ها نیازمند ورود هستند” را فعال کنید، اشخاص جهت دریافت فایل خریداری شده، باید حتما به اکانت خود وارد شوند. همانطور که در زیر این گزینه هم توضیح داده شده، این مسئله بر روی خریدهایی که به صورت مهمان صورت گرفته باشند اعمال نخواهد شد.
در صورت فعال بودن گزینه “دسترسی به محصولات دانلود شدنی بعد از پرداخت” هر خریدار، بلافاصله پس از پرداخت هزینه سفارش، قادر به دریافت فایل از سیستم خواهد بود، حتی اگر سفارش هنوز در حالت معلق قرار داشته باشد.

در قسمت بعدی به سایر تنظیمات می پردازیم.

 

منبع:مسترکد

اشتراک گذاری در:

همچنین ببینید

بازاریابی b2b

بازاریابی B2B ، بررسی رشد و توسعه گستره بازاریابی b2b

درباره بازاریابی B2B گستره تجارت b2b چه میزان است؟ در شروع بازاریابی B2B این حقایق …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه در دست تغییرات است. از صبر شما سپاسگزارم رد کردن

X