خانه / طراحی سایت / تنظیمات تسویه حساب و درگاه های پرداخت در ووکامرس 4

تنظیمات تسویه حساب و درگاه های پرداخت در ووکامرس 4

در قسمت دوم و سوم این مقاله، تنظیمات مقدماتی ووکامرس را با هم مرور کردیم. حالا همانطور که به شما قول داده بودیم، میخواهیم به سراغ تنظیمات تسویه حساب و درگاه های پرداخت آنلاین در ووکامرس برویم. اگر قسمت قبلی این آموزش را مطالعه نکرده اید، توصیه میکنیم که پیش از هر چیز، با صرف کمی وقت، قسمتهای قبلی را مطالعه نمایید و بعد به سراغ این قسمت از آموزش بیایید.

راهنمای راه اندازی و تنظیمات افزونه فروشگاهی ووکامرس

خوب، حالا همانطور که به شما وعده داده بودیم، یک راست به سراغ اصل مطلب می رویم و کارمان را شروع میکنیم. امروز در میان تب های مختلف تنظیمات ووکامرس، تنها با “تب تسویه حساب” سر و کار داریم. بنابراین پیش از هر کاری، از طریق ناحیه مدیریت وردپرس، از منوی ووکامرس به زیرمنوی پیکربندی رفته و سپس به تب تسویه حساب مراجعه کنید تا کارمان را آغاز کنیم. تب تسویه حساب خود از چند زیر بخش با عناوین : گزینه های تسویه حساب، پرداخت واریز به حساب، پرداخت چک، پرداخت هنگام دریافت و پی پال تشکیل شده است. در اینجا از شرح پرداخت پی پال صرفه نظر کرده و به شرح بقیه بخش ها خواهیم پرداخت.

کارمان را از بخش “گزینه های تسویه حساب” آغاز میکنیم. تنظیمات این بخش خود به قسمت های مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه به شرح آنها میپردازیم. توجه داشته باشید که سایر قسمت های این تب در انتهای همین آموزش در قسمت “درگاه های پرداخت” برای شما شرح داده شده اند.

فرایند پرداخت

کوپن ها : کوپن ها در واقع همان کد های تخفیفی هستند که شما در اختیار مشتریان خود قرار میدهید تا با اعمال آن کد خاص بر روی سبد خرید خود تخفیف های خاصی را اعمال کنند. فعال کردن این گزینه باعث فعال شدن امکان استفاده از کوپن ها در فروشگاه شما میشود. در این بخش تنظیمی هم با عنوان “محاسبه چندین کوپن تخفیف پیاپی” در اختیار شما قرار گرفته که در صورت فعال کردن آن امکان استفاده از چند کد تخفیف به صورت همزمان روی سفارش میسر خواهد بود. در این حالت بر اساس توضیحات ووکامرس اولین کوپن تخفیف بر روی همه قیمت اعمال شده و تخفیف دوم بر روی قیمت تخفیف خورده اعمال میشود!

فرایند پرداخت : با فعال کردن خرید بدون عضویت، شما به مشتریان خود اجازه میدهید، بدون اینکه در سایت شما عضو شوند، خرید خود را انجام دهند. از آنجایی که هر کاربری، چه مهمان و چه عضو، به هر حال باید اطلاعات دقیق آدرس خود را تکمیل کند و از آنجایی که عضویت در ووکامرس تنها به سادگی وارد کردن یک رمز و یک ایمیل انجام می شود، شخصا توصیه میکنم امکان خرید به صورت مهمان را غیر فعال کنید، این کار به نفع شما و مشتریان خود شما خواهد بود.
با فعال کردن “مجبور به پرداخت امن” هر گاه کاربر به برگه تسویه حساب برود، در آن بخش از پروتکل امن SSL استفاده خواهد شد. (استفاده از HTTPS)

برگه های تسویه حساب

برگه سبد خرید : همانطور که در قسمت قبل این مقاله هم برای شما توضیح دادیم، اینجا کافی است برگه را که از پیش برای نمایش بخش سبد خرید ایجاد کرده اید، انتخاب نمایید.
برگه تسویه حساب : در این بخش هم کافی است برگه ای را که جهت نمایش بخش تسویه حساب ایجاد کرده بودید، انتخاب نمایید.
شرایط و ضوابط : در اینجا لازم است تعیین کنید که شرایط و ضوابط (مقررات و توافقنامه) فروشگاه شما در کدام برگه قرار گرفته است. انتخاب این برگه هرچند اجباری نیست اما شخصا به شدت توصیه میکنم که برای وبسایت خود قوانین و مقرراتی تعریف کنید و در چهارچوب آن قوانین خدمات خود را ارائه نمایید و حتما به قوانین تعریف شده ی خود پایبند باشید. این مسئله هم به شما در ارائه خدمات بهتر کمک خواهد کرد و هم باعث میشود شرایط و قوانین و مقررات، به طور کامل برای مشتریان شما مشخص باشد تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری به عمل آید. به این شکل احتمالا بعدا در دام مشکلات عجیب و غریب هم نخواهید افتاد.

نقطه پایانی تسویه حساب

در مورد Endpoint ها یا نقاط پایانی، در بخش قبل این آموزش به طور کامل برای شما صحبت کردیم. اینجا هم باز نوبت تنظیم نقاط پایانی مربوط به برگه تسویه حساب رسیده است، هرچند نیازی به تغییر این نقاط پایانی نیست اما اگر دلتان بخواهد میتوانید آنها را بر اساس نیازهای خود سفارشی کنید.

درگاه های پرداخت

در این بخش شما تعیین میکنید که مشتریان شما به چه شیوه هایی قادر به پرداخت هزینه سفارش خود باشند. در اینجا چند شیوه پیشفرض برای شما در سیستم گنجانده شده. این روش های پیشفرض هر یک نیاز به تنظیمات مختصری دارند تا بتوانند دقیقا به شیوه ای که شما مایلید عمل کنند. بجز این چند روش پرداخت از پیش تعیین شده، شما قادر هستید درگاه ها و شیوه های پرداختی دلخواه خود را نیز به ووکامرس بیافزایید. ابتدا با هم به نحوه ی استفاده از این شیوه های پیشفرض پرداخت میپردازیم و سپس نحوه افزودن درگاه های بانکی و شیوه های پرداخت جدید به ووکامرس را بررسی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که شیوه های پرداخت، به شکل درگ اند دراپ، قابلیت جابجایی دارند. بنابراین میتوانید آنها را به ترتیب مورد نظر خود مرتب کنید. همچنین شما این امکان را دارید که با کلیک بر روی دکمه رادیویی که در سمت راست هر شیوه ی پرداخت قرار گرفته، آن شیوه را به صورت شیوه پرداخت پیشفرض سیستم در بیاورید.

انتقال مستقیم بانکی : در جلوی درگاه پرداخت “انتقال مستقیم بانکی” روی دکمه “تنظیمات کلیک کنید تا به تنظیمات این شیوه پرداخت هدایت شوید. اگر توجه کرده باشید در صفحه ی تنظیمات مربوط به این نوع پرداخت، عبارت “BACS” مشاهده میشود. عبارت BACS مخفف Bankers’ Automated Clearing Services است. به هر حال شما میتوانید از این شیوه برای واریز مستقیم به حساب یا کارت بانکی خود، توسط مشتری استفاده نمایید. تنظیمات این شیوه ی پرداختی به شرح زیر هستند :

فعال / غیر فعال : تعیین کنید که مایل به استفاده از این شیوه هستید یا خیر.
عنوان : عنوان در واقع نامی است که برای این شیوه پرداختی به مشتری نمایش داده میشود. مثلا میتوانید نام این شیوه ی پرداخت را “واریز به حساب بانکی” بگذارید. یا هر چیز دیگری که خودتان مایل هستید.
توضیحات : اینجا باید توضیحات مختصری در رابطه با این شیوه ی پرداختی به مشتری خود ارائه کنید. مثلا میتوانید بنویسید که در این شیوه ی پرداختی، شما باید هزینه را مستقیما به حساب بانکی فروشگاه واریز نموده و رسید پرداخت خود را برای ما ارسال نمایید.
دستورالعمل ها : در اینجا باید روش کار را برای مشتری خود توضیح دهید.
اطلاعات حساب کاربری : در جدول موجود در این بخش، میتوانید به سادگی اطلاعات حساب بانکی خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که شما میتوانید اطلاعات چندین حساب را در این بخش قرار دهید، تنها کافی است از دکمه “افزودن حساب کاربری” که در زیر جدول وجود دارد استفاده نمایید. همچنین پس از اتمام کار این امکان را دارید که ردیف های اطلاعات را با استفاده از درگ اند دراپ، جابجا نمایید تا ترتیب مورد نیاز شما حاصل شود.

پرداخت از طریق چک : جلوی شیوه پرداخت از طریق چک، روی دکمه تنظیمات کلیک کنید تا به صفحه ی تنظیمات این شیوه پرداخت هدایت شوید. شیوه پرداخت با چک به این مفهوم است که مشتری، پس از ثبت سفارش، هزینه ی آن را از طریق ارسال چک به شما پرداخت میکند. بنابراین پیش از هر چیز باید تصمیم بگیرید که آیا این شیوه از دیدگاه شما و برای کاری که شما انجام میدهید مناسب است یا خیر. با هم به تنظیمات مختص این شیوه پرداخت میپردازیم :

فعال / غیر فعال : در اینجا میتوانید تعیین کنید که آیا مایل به پذیرش چک برای پرداخت هستید یا خیر.
عنوان : نام شیوه ی پرداخت در این بخش قرار میگیرد.
توضیحات : توضیحات لازم در رابطه با این شیوه ی پرداختی را میتوانید در اینجا بنویسید.
دستور العمل ها : در پایان هم باید مشتری را راهنمایی کنید که چه مراحلی را طی کند و چگونه چک را برای شما ارسال کند.

پرداخت هنگام دریافت : این شیوه همان “پرداخت هنگام تحویل” یا Cash On Delivery / به اختصار COD آشنای خودمان است که حتما چند سالی است زیاد در رابطه با آن میشنوید. در این شیوه، مشتری سفارش را ثبت میکند، مامور پست، محصول را به دست مشتری میرساند و سپس هزینه ی کالا و هزینه ی جابجایی را از وی دریافت میکند. این شیوه، شیوه ی مطمئنی نیست و ممکن است تعداد کالاهای بازگشتی شما در این حالت زیاد باشد و ضرر های متعددی را در این زمینه متحمل شوید. بنابراین قبل از استفاده از این شیوه، حتما درست فکر های خود را بکنید. ابتدا تنظیمات این بخش را برای شما توضیح میدهیم و بعد توضیحاتی تکمیلی در رابطه با این شیوه ارسال خدمت شما ارائه خواهیم کرد :

فعال بودن پرداخت هنگام دریافت : در صورتی که مایلی از این شیوه استفاده کنید، باید آن را فعال نمایید.
عنوان : در اینجا میتوانید نام این شیوه را تعیین کنید. مثلا پرداخت هنگام تحویل یا COD و …
توضیحات : در این بخش توضیحاتی در رابطه با این شیوه ارسال به مشتری خود ارائه کنید.
دستورالعمل ها : نحوه ی استفاده از این شیوه را در این بخش یادداشت نمایید. (احتمالا توضیحات خاصی لازم نباشد)
فعال کردن روشهای ارسال : در این بخش میتوانید از میان شیوه های ارسال از پیش تعریف شده، شیوه ارسالی که برای این روش پرداخت مناسب تر است را انتخاب نمایید تا مشتری بتواند از میان شیوه های ارسال یکی را انتخاب نماید. طبعا لازم است که شیوه های ارسال خود را از پیش تنظیم کرده باشید. (در رابطه با تنظیمات شیوه های ارسال در قسمت بعدی این آموزش صحبت خواهیم کرد.)
فعالسازی برای سفارشات مجازی : این گزینه عجیب و غریب هم در خدمت شماست تا اگر دلتان خواست، محصولات مجازی را نیز به دست مامور پست بسپارید و پس از تحویل، هزینه ی آنها را دریافت کنید! (بله! باور بفرمایید!!!)

و اما قرار بود یک سری توضیحات تکمیلی در رابطه با این شیوه ارسال به شما ارائه کنیم. نکته ی مهمی که لازم است در این زمینه یادآور شویم این است که زمانی که شما از شیوه ارسال COD استفاده میکنید، بهتر است حتما از ماژول مخصوص ارسال COD که توسط شرکت واسطه پستی به شما ارائه شده است استفاده کنید. چرا که به این صورت سفارش شما به صورت اتوماتیک در پنل پستی شما نیز ثبت خواهد شد و هزینه ها برای خریدار بسیار واضح تر خواهند بود. بنابراین فقط در صورتی از شیوه ی ارسال COD درون ساخت ووکامرس استفاده کنید که شرکت واسطه ی پستی به شما افزونه ای به همین منظور ارائه نکرده باشد.

شیوه پرداخت بعدی PayPal است که بخاطر عدم هماهنگی با نیازها و امکانات ما، در حال حاضر با آن کاری نداریم. بنابراین از این شیوه میگذریم و به سراغ نحوه ی افزودن شیوه های پرداخت جدید و درگاه های پرداخت آنلاین در ووکامرس میرویم.

افزودن درگاه های پرداخت آنلاین به ووکامرس

خوب، تنظیمات تب “تسویه حساب” را به طور کامل با هم مرور کردیم. حالا دیگر نوبت این رسیده که خودمان درگاه های پرداخت دلخواهمان را به سیستم اضافه کنیم. برخی از درگاه های پرداخت آنلاین که میتوانید برای ووکامرس دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید :

درگاه پرداخت بانک ملت برای ووکامرس

افزونه پرداخت pay.ir برای ووکامرس

افزونه پرداخت آنلاین زرین پال برای ووکامرس

درگاه پرداخت واسطه راشا پرداخت برای ووکامرس

درگاه پرداخت واسطه فراگیت برای ووکامرس

درگاه پرداخت واسطه آرین پال برای ووکامرس

این درگاه ها تعدادی از درگاه های موجود (و رایگان) برای افزونه فروشگاهی ووکامرس هستند. البته احتمالا با کمی جستجو بیشتر، میتوانید درگاه های دیگری را نیز برای این افزونه پیدا کنید که البته ممکن است رایگان نباشند.

نحوه نصب و فعال سازی : ابتدا درگاه پرداخت دلخواه خود را دانلود نمایید. سپس دقیقا به شیوه ی افزودن هر افزونه ی دیگری در وردپرس، آن را روی سایت نصب نموده و فعال کنید سپس از منوی تنظیمات ووکامرس به “تب تسویه حساب” مراجعه نمایید. خواهید دید که درگاه جدید در پایین صفحه به بخش درگاه های پرداخت افزوده شده است. حالا میتوانید دقیقا مثل قبل، تنظیمات دلخواه خود را روی این شیوه پرداختی اعمال نمایید و آن را در فروشگاه خود به کار بگیرید.

خوب، این بخش از آموزش ما نیز به پایان رسید. در بخش با هم یاد گرفتیم که شیوه های پرداخت دلخواه خود را روی فروشگاه تنظیم کنیم. در قسمت بعدی این آموزش، با هم تنظیمات مربوط به شیوه های ارسال و “تب حمل نقل” در ووکامرس را بررسی خواهیم کرد و در آخر هم در رابطه با استفاده از صفت ها و افزودن محصول به ووکامرس صحبت خواهیم کرد. پس در قسمت های بعدی با ما همراه باشید.

مطالعه قسمت بعدی : تنظیمات حمل و نقل و شیوه های ارسال در ووکامرس

منبع:مسترکد

اشتراک گذاری در:

همچنین ببینید

بازاریابی b2b

بازاریابی B2B ، بررسی رشد و توسعه گستره بازاریابی b2b

درباره بازاریابی B2B گستره تجارت b2b چه میزان است؟ در شروع بازاریابی B2B این حقایق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه در دست تغییرات است. از صبر شما سپاسگزارم رد کردن