قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / طراحی سایت / آموزش استفاده از صفت ها و افزودن محصول جدید در ووکامرس 6

آموزش استفاده از صفت ها و افزودن محصول جدید در ووکامرس 6

در ادامه سری مقالات آموزشی راه اندازی فروشگاه آنلاین با استفاده از افزونه فروشگاهی ووکامرس، به آخرین قسمت این آموزش ها رسیده ایم و تصمیم داریم که در رابطه با استفاده از صفت های محصولات در ووکامرس صحبت کنیم و سپس به همراه هم محصول جدیدی به ووکامرس اضافه کرده و با نحوه ی انجام این کار آشنا شویم. پیش از هر کاری از شما دعوت میکنیم که اگر قسمت های قبلی این آموزش را مطالعه نکرده اید، با صرف کمی وقت، آن ها را مطالعه کرده و سپس بازگردید و در این بخش با ما همراه شوید.

مطالعه قسمت اول و دوم آموزش : راهنمای راه اندازی افزونه ووکامرس
مطالعه قسمت دوم و سوم آموزش: تنظیمات اولیه افزونه ووکامرس 2 و 3
مطالعه قسمت چهارم آموزش : تنظیمات تسویه حساب و درگاه های پرداخت در ووکامرس
مطالعه قسمت پنجم آموزش : تنظیمات حمل و نقل و شیوه های ارسال در ووکامرس

خوب، اجازه بدهید به سراغ اصل مطلب برویم.

صفت ها چه هستند؟ چگونه از آنها استفاده کنیم؟

فرض کنیم شما در فروشگاه خود انواع البسه را به فروش میرسانید. به عنوان مثال یک تیشرت را در نظر بگیرید. این تیشرت میتواند رنگ ها و سایزهای مختلفی داشته باشد. بنابراین رنگ و سایز برای این تیشرت صفت هستند. شما میتوانید این صفت ها را به ووکامرس اضافه کرده و به این شکل به مشتریان خود اجازه بدهید که رنگ و اندازه ی دلخواه خود را سفارش داده و تهیه نمایند. همچنین این صفت ها میتوانند در ترکیب با هم به کار گرفته شوند و هر یک قیمت محصول را تغییر دهند. مثلا تیشرت سبز با اندازه XL میتواند 50000 تومان باشد و همان تیشرت با رنگ قرمز و اندازه L قیمتی معادل 45000 تومان داشته باشد. همچنین شما قادر هستید برای هر یک از این ترکیب ها، موجودی خاصی تعیین کنید. مثلا تیشرت سبز با اندازه XL موجود باشد ولی تیشرت با همان رنگ در اندازه L موجود نباشد و … با در ذهن داشتن توضیحات فوق، حالا ببینیم چگونه میتوانیم صفت های دلخواهمان را به ووکامرس اضافه کنیم.

برای انجام این کار ابتدا در پنل مدیریت وردپرس از منو “محصولات” به زیر منوی “صفت ها” مراجعه کنید

در بخش نام، نام صفت خود را وارد نمایید. مثلا رنگ یا اندازه و …
در بخش نامک، عبارتی که مایلید به در آدرس این صفت مورد استفاده قرار بگیرد را وارد کنید. توجه داشته باشید که پر کردن نامک الزامی نیست و در صورتی که آن را پر نکنید، سیستم به صورت پیشفرض، نامک را معادل نام صفت قرار خواهد داد.
در بخش نوع، دو حالت برای صفت وجود دارد. حالت اول “انتخاب” است که نشان میدهد این صفت انتخاب های جدیدی به محصول اضافه کرده و حالت آن را تغییر میدهد و دوم “متن” است که برای صفت هایی که تغییری در محصول ایجاد نمی کنند و تنها ویژگی های محصول را توضیح میدهند به کار برده میشود. مثلا برای تعیین مدت زمان گارانتی محصول میتوان از این نوع صفت استفاده کرد.
سپس با کلیک بر روی دکمه افزودن صفت یا افزودن Attribute، صفت جدید را به سیستم اضافه کنید.

خوب تا اینجا شما یک صفت به سیستم اضافه کرده اید ولی صفت شما هیچ تنظیم قابل انتخابی ندارد. برای افزودن انتخاب ها به صفت، کافی است روی نام آن کلیک کنید تا به صفحه ی جدیدی هدایت شوید که در آن امکان افزودن انتخاب ها در اختیار شما قرار می گیرد.

مثلا فرض کنید، صفت مورد نظر ما “رنگ” باشد. وقتی در لیست صفت ها بر روی عبارت رنگ کلیک کلیک کنیم، به صفحه ی جدیدی هدایت خواهیم شد که عنوان آن معادل “افزودن رنگ تازه” خواهد بود. در اینجا ما می توانیم کلیه ی رنگ های قابل انتخاب محصول را اضافه نماییم تا بعدا در هنگام افزودن محصول جدید به سیستم، مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده میکنید، به سادگی میتوان به هر صفت، انتخاب های متعددی اضافه کرد تا بعدا در محصولات مورد استفاه قرار بگیرند. این صفت ها را میتوانید با استفاده از ابزارک “لایه کنترل ووکامرس” در سایدبار های سایت خود به کار بگیرید تا کاربران امکان فیلتر کردن محصولات را بر اساس نیازهای خود داشته باشند.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که بغضی از قالب ها در هنگام اعمال فیلتر با استفاده از صفت هایی که با عبارات فارسی تعیین شده اند به مشکلاتی بر میخورند. بنابراین اگر در اعمال فیلتر ها به اتفاقات عجیب و غریب برخورد کردید، شاید بهتر باشد اول همین مورد را بررسی نمایید.

خوب، حالا که صفت ها و انتخاب های مورد نظرمان را به سیستم اضافه کردیم، نوبت آن میرسد که با هم محصول جدیدی به سیستم اضافه کنیم و با نحوه انجام این کار آشنا شویم.

چگونه محصول جدیدی به ووکامرس اضافه کنیم؟

شاید بهتر باشد قبل از اینکه یک راست به سراغ افزودن محصول بروید، ابتدا یکی دو تا دسته بندی برای محصولاتتان در ووکامرس تعیین کنید. انجام این کار بسیار ساده بوده و دقیقا مانند افزودن دسته بندی مطالب در وردپرس صورت میگیرد. تنها تفاوت این است که در هنگام افزودن دسته بندی محصولات، شما میتوانید تصویری را به دسته بندی اختصاص دهید. برای افزودن یک دسته بندی جدید کافی است در ناحیه مدیریت وردپرس، از منوی محصولات به زیرمنوی “دسته بندی ها” مراجعه نمایید.

حالا نوبت به افزودن یک محصول جدید میرسد. برای انجام این کار ابتدا در ناحیه مدیریت وردپرس، از منوی “محصولات” به زیر منوی “افزودن محصول” مراجعه نمایید.

همانطور که در تصویر بالا هم مشاهده میکنید، صفحه افزودن محصول جدید در ووکامرس، تقریبا شبیه همان محیطی است که شما در آن نوشته ی تازه ای به وردپرس اضافه میکنید. بنابراین اصول کار دقیقا یکسان است. پس برای شروع :

در بخش نام محصول، نامی برای محصول خود انتخاب کنید. همچنین وقتی پیوند یکتای محصول در زیر باکس نام محصول ظاهر شد، میتوانید آن را بر اساس سلیقه ی خود ویرایش نمایید.
در بخش ویرایشگر، توضیحاتی در رابطه با محصول خود ارائه کنید.
در بخش دسته های محصولات، دسته بندی یا دسته بندی های محصول را انتخاب نمایید.
در بخش برچسب محصولات، چند برچسب مناسب برای محصول خود برگزینید. 
در بخش گالری محصول، تصاویر مختلفی از محصول خود اضافه کنید. این تصاویر عموما زیر تصویر اصلی محصول به صورت گالری به نمایش در خواهند آمد. اما نحوه ی نمایش آنها ممکن است در قالب های مختلف، متفاوت باشد. افزودن گالری برای محصول الزامی نیست.
در بخش تصویر شاخص، تصویر اصلی محصول خود را اضافه کنید.
در بخش توضیح کوتاه درباره محصول، توضیحات مختصری در رابطه با محصول ارائه کنید.

اگر دقت کرده باشید صحبتی از بخش “اطلاعات محصول” نکردیم. خوب چون این بخش عملا مهم ترین قسمت در اضافه کردن یک محصول جدید به ووکامرس است، گفتیم شاید بهتر باشد که به صورت جداگانه به بررسی بخش های مختلف آن بپردازیم.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، باکس اطلاعات محصول، از تب های متعددی تشکیل شده که در ادامه به بررسی تنظیمات موجود در هر تب خواهیم پرداخت. قبل از شروع هر کاری، لازم است که در بالای باکس اطلاعات محصول، نوع محصول را انتخاب نمایید. نوع محصول میتواند یکی از مقادیر ساده، گروهی، خارجی / وابسته و متغیر را قبول کند.

محصول ساده : عموم محصولاتی که به ووکامرس اضافه میکنید، محصولات ساده هستند. مثلا یک تیشرت. یا یک مسواک و …
محصولات گروهی : این نوع محصول، از گروهی از محصولات ساده تشکیل میشود که هز یک به تنهایی قابل خریداری هستند. به عنوان مثال یک محصول ساده پلی استیشن، میتواند به عنوان یک محصول گروهی در سه ورژن 80 گیگابایتی، 120 گیگابایتی و 200 گیگابایتی عرضه شود.
محصول خارجی / وابسته : محصولی است که شما به لیست محصولات وبسایت خود اضافه میکنید ولی در حقیقت در محل دیگری به فروش میرسد. (مثلا لینک های بازاریابی، خرید مستقیم پستی و …)
محصول متغیر : محصولی است که دارای حالات متعددی است. (یادتان می آید که در رابطه با صفت ها صحبت کردیم. بله؟) هر یک از این حالات میتوانند موجودی، قیمت و تنظیمات خاص خود را داشته باشند. مثلا یک تیشرت میتواند در رنگ ها و اندازه های مختلفی جهت خرید موجود باشد.

خوب ما در اینجا ابتدا محصول ساده را انتخاب میکنیم و با هم جلو میرویم تا اطلاعات محصول را تکمیل کنیم.
بعد از انتخاب نوع محصول، در قدم بعدی میتوانید تعیین کنید که آیا محصول شما مجازی است یا خیر. و اگر مجازی است، آیا قابل دانلود است؟ در صورتی که گزینه مجازی را فعال کنید، تب حمل و نقل از تب های اطلاعات محصول حذف میشود و در صورتی که گزینه ی قابل دانلود را فعال نمایید، قادر خواهید بود فایل دلخواهتان را به محصول اضافه کنید.

تب اصلی

تنظیمات موجود در این تب به شرح زیر هستند :
شناسه محصول : شناسه محصول همان کدی است که شما برای انبارداری محصول به کار میبرید. این شناسه باید کاملا منحصر به فرد باشد و به نحوی انتخاب شود که با آی دی نوشته ها تداخل نداشته باشد.
قیمت اصلی : قیمت واقعی محصول را در این بخش وارد کنید.
قیمت فروش فوق العاده : اگر تخفیف ویژه ای برای این محصول در نظر گرفته اید، میتوانید قیمت جدید محصول را در این بخش وارد کنید. با استفاده از لینک برنامه ریزی که در جلوی این بخش وجود دارد، میتوانید این قیمت ویژه را تنها برای مدت زمان خاصی فعال کنید.
وضعیت مالیات : در اینجا تعیین میکنید که آیا این محصول مشمول مالیات هست یا خیر.
کلاس مالیات : اگر محصول شما مشمول مالیات است، باید در اینجا تعیین کنید که مالیات محصول از چه کلاس مالیاتی پیروی کند. (در قسمت های قبلی این مقاله، در این رابطه صحبت کردیم)

تب دارایی

تنظیمات این تب به شرح زیر هستند :
مدیریت موجودی انبار : در صورتی که این گزینه را فعال کنید، این امکان به شما داده میشود که تعداد موجودی این کالا را تعیین کنید. همچنین در صورت فعال بودن این گزینه، میتوانید تعیین کنید که در صورت اتمام موجودی، مشتری قادر به پیش سفارش محصول باشد یا خیر.
وضعیت موجودی انبار : فارق از تعداد موجود، در اینجا صرفا تعیین میکنید که این محصول موجود هست یا خیر.
سفارش جداگانه : (منظورشان سفارش تکی بوده) در صورت فعال بودن این گزینه، کاربر در هر خرید، تنها میتواند یک عدد از این محصول را سفارش دهد.

تب حمل و نقل

تنظیمات موجود در این تب به شرح زیر هستند :
وزن : در اینجا میتوانید وزن محصول را وارد کنید. توجه داشته باشید که وارد کردن وزن محصول در این قسمت ممکن است با شیوه ی ارسال با نرخ ثابت تداخل ایجاد کند. بنابراین در صورتی که از شیوه ی ارسال با نرخ ثابت استفاده میکنید، بهتر است در اینجا وزن را خالی بگذارید.
ابعاد : در این بخش میتوانید طول، عرض و ارتفاع محصول را وارد کنید. طبعا این کار الزامی نیست.
کلاس ارسال : در رابطه با کلاس های ارسال در بخش حمل و نقل صحبت کرده ایم. در این بخش میتوانید از میان کلاس های ارسالی که قبلا ایجاد کرده اید، یکی را انتخاب نمایید.

تب محصولات مرتبط

پیشنهاد خرید بهتر : فرض کنید که کاربر در حال مشاهده یک کفش طبی است. حالا فرضا شما در فروشگاه خود کفشی دارید که از کفش فعلی خیلی بهتر است. میتوانید کفش با کیفیت تر را در این بخش اضافه کنید تا کاربر در هنگام خرید، این محصول را نیز مشاهده نموده و در مورد خرید خود تصمیم بهتری بگیرد. یا مثلا فرض کنید کاربر در حال مشاهده بخش فروش قهوه در وبسایت شماست. احتمالا بد نیست اگر تعداد قهوه ساز نیز به وی پیشنهاد کنید.
محصولات مشابه : (در واقع Cross Sellss) این محصولات در سبد خرید به کاربر نمایش داده میشود و در واقع پیشنهاد هایی جهت تکمیل خرید وی هستند. مثلا اگر مشتری از وبسایت شما یک تبلت سفارش داده است، شاید بهتر باشد که به او پیشنهاد بدهید یک استایلوس و یک محافظ صفحه هم خریداری کند.
گروه بندی : این تنظیم به شما اجازه میدهد که این محصول را عضوی از یک محصول گروهی کنید.

تب صفت ها

برای اینکه بتوانیم رفتار بخش صفت ها را به طور کامل بررسی کنیم بهتر است که در اینجا نوع محصول را از حالت ساده تغییر داده و بر روی محصول متغیر قرار دهید. (فقط برای آشنایی با یکی از کاربردهای مهم صفت ها این کار را انجام میدهیم، وگرنه لازم نیست در میانه ی کار، محصول ساده، تبدیل به محصول متغیر شود و در رابطه با نوع محصول خود بهتر است از همان ابتدا تصمیم گرفته باشید)
اگر دقت کرده باشید، وقتی محصول ساده را تبدیل به محصول متغیر کردید، تب جدیدی با عنوان تغییرات هم به مجموعه تب های اطلاعات محصول اضافه شد. در این بخش به بررسی تب صفت ها می پردازیم و سپس تب تغییرات را نیز بررسی خواهیم کرد.

برای افزودن صفت به یک محصول، ابتدا از منوی “شخصی سازی صفت های محصول” صفت مورد نظر را انتخاب کرده و سپس بر روی افزودن کلیک کنید.

سپس در جلوی نام صفت (باکس انتخاب دوره ها! ) صفت های مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. یا اینکه میتوانید با کلیک بر روی دکمه “انتخاب همه” همه ی صفتهای موجود را انتخاب کنید.
بعد هم گزینه های نمایان در برگه محصول و استفاده برای تغییرات را فعال کنید.
در پایان وقتی همه ی صفت های دلخواه خود را به محصول اضافه کردید (مثلا رنگ، اندازه و …) روی دکمه “ذخیره صفت ها” کلیک کنید. توجه داشته باشید که بدون ذخیره کرده صفت ها، قادر نخواهید بود تنظیمات دلخواهتان را در تب تغییرات اعمال کنید.

تب تغییرات

حالا که صفت های دلخواه خود را به محصول اضافه کردیم، نوبت آن رسیده که به تب تغییرات برویم و از صفت های موجود، جهت اعمال تغییر در محصول استفاده کنیم.

همانطور که مشاهده میکنید، شما میتوانید در این بخش صفت های خود را به هم ترکیب کنید و با کلیک بر روی دکمه “اضافه کردن متغیر” یک ترکیب جدید برای محصول ایجاد کنید. این ترکیب جدید میتواند قیمت، موجودی، ابعاد، تصویر و به طور کلی ویژگی های اختصاصی خود را داشته باشد. همچنین میتوانید با کلیک بر روی “ارتباط بین همه ی متغیر ها” کلیه ی صفت های موجود را با یکدیگر ترکیب نمایید. این دکمه برای زمانی مناسب است که مثلا محصول شما در هر رنگی، دارای همه ی سایزهای موجود باشد.
پس همانطور که مشاهده کردید، ایجاد یک محصول متغیر هم بسیار آسان است، کافی است از صفت ها به درستی بهره ببرید.

تب پیشرفته

یادداشت خرید : در این قسمت اگر مایلید پیام خاصی بعد از خرید به مشتری ارسال شود، پیام دلخواه را در وارد نمایید.
منوی سفارش (منظورشان چینش یا ترتیب منو بوده!) : ترتیب قرار گیری این محصول را در هنگام سفارش تعیین میکند.
فعال کردن نقد ها : همانطور که از عنوان این گزینه واضح است، اجازه میدهد کاربران نقد های خود را در رابطه با این محصول بر روی سایت ارسال کنند.

خوب، حالا کار ما به پایان میرسد و آخرین مرحله، کلیک کردن روی دکمه ی انتشار خواهد بود.

حالا این محصول به سیستم اضافه شده و در فروشگاه شما به نمایش در خواهد آمد. در ادامه اگر مایل بودید تمامی محصولات خود را در بخش مدیریت به صورت یکجا مشاهده کرده و در صورت نیاز روی آنها تغییرات دلخواه را اعمال کنید، کافی است در ناحیه مدیریت وردپرس به منوی محصولات مراجعه کنید تا لیستی از کلیه ی محصولات موجود در فروشگاهتان، برای شما به نمایش گذاشته شود.

سری مقالات آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس در اینجا به پایان میرسد. امیدواریم که این راهنما، بتواند به شما در راستای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی قدرتمند یاری برساند.

 

منبع:مسترکد

مطلب پیشنهادی

بازاریابی b2b

بازاریابی B2B ، بررسی رشد و توسعه گستره بازاریابی b2b

درباره بازاریابی B2B گستره تجارت b2b چه میزان است؟ در شروع بازاریابی B2B این حقایق …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *